Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

כרטיסים לכדורגל בחו"ל 

כרטיסים לכדורגל בחו"ל

כרטיסים לכדורגל בחו"ל הם מצרך מאוד מבוקש.
אין זה משנה אם מדובר בכרטיסים למשחקים בפרמיירליג, הליגה האיטלקית, כדורגל בספרד או כדורגל גרמני.
כשאנחנו מתכננים טיול לאירופה במטרה לראות כדורגל, אנחנו צריכים להתמודד על כמות כרטיסים פנויים מול עשרות אלפי אוהדי כדורגל אחרים.
כשמדובר במשחקי גמר או משחקי עונה חשובים, יש מיליוני אוהדים שחפצים באותו כרטיס שאנחנו מבקשים לעצמנו.

כרטיסים לכדורגל בחו"ל – היצע וביקוש

בואו ננסה להבין מדוע הביקוש עולה על ההיצע.
גם האצטדיונים היקרים בעולם, או יודעים מה, האצטדיונים הגדולים באירופה, כמו הסן סירו, אולד טראפורד, הקאמפ נואו או הסנטיאגו ברנבאו, בסופו של דבר הקיבולת של האצטדיונים הללו ואחרים נעה בין 70 ל-80 אלף מקומות ישיבה.
נתון מרכזי הוא שסביב 40% הם מקומות ששייכים לבעלי מנויים.
כלומר זה כבר משאיר אותנו עם פחות מקומות פנויים ולא משנה איך נסובב את הדברים.

כרטיסים לכדורגל בחו"ל – סמל סטטוס

בנוסף, אם לפני 20-30 שנה ויותר כדורגל במקומות כמו אנגליה למשל, היה נחשב למשחק של בני המעמד הנמוך עד בינוי, היום מדובר בעולם אחר.
כיום כל סוגי האוכלוסייה מגיעים לצפות בכדורגל.
לכן אם פעם להיות בעלים של רכב מרצדס מפואר או לענוד שעון מזהב משובץ ביהלומים היה סמל סטטוס, כיום גם להיות נוכח במשחק גדול נחשב למשהו יוקרתי.

איך כל זה בא לידי ביטוי?

לא רק שהמרדף אחר כרטיסים לכדורגל בחו"ל עולה ללא הפסקה, אלא גם מחירי הכרטיסים עולים.
בשלב הזה אולי יהיו מי שיגידו, מה הכוונה המחירים עולים? הרי יש מחיר נקוב על גבי הכרטיס.
ובכן, בחיים כמו בחיים, יש רצוי ויש מצוי.
אומנם המחיר המקורי של כרטיס למשחק כדורגל אינו משנתה לאורך העונה,
אך במידה ואתה לא בעל מנוי או חבר מועדון, הסיכוי להשיג כרטיס במחיר נקוב קטן מאוד.
בחלק מהמקרים, כמו במשחקי עונה, משחקים בליגת האלופות או משחקי גמר, הסיכוי הוא אפסי.

כרטיסים לכדורגל בחו"ל – ספונסרים

זוכרים את המערכון של הגשש החיוור, המוסך?
באותו מערכון בעל המוסך סוייה והעוזר שלו סמי, מנסים לתחמן לקוח שהגיע למוסך.
מי הלקוח? כמובן, קלראשו הקבלן הרומני עם רכב פיאט.
בין הבדיחות, קלראשו הגיע לקחת את האוטו וביקש לדעת כמה הוא צריך לשלם.
סוייה אומר לסמי לסגור את החשבון, וסמי עושה את החישוב ואומר – אז מה היה לנו שם?
אז כרטיסים לכדורגל בחו"ל – מה היה לנו שם?
☑ אצטדיונים גדולים? היה.
☑ סביב 40% מנויים? היה.
☑ ביקוש שעולה על ההיצע? היה.
☑ קושי להשיג כרטיס במחיר ניקוב? היה.
☑ קהל גדול ועשיר יותר שמבקש גם הוא להשיג כרטיסים? היה.
מה נשאר? בין היתר ספונסרים.
הספונסרים הם חברות גדולות ונותני חסויות לקבוצות ומשחקים.
מה הכוונה?
ספונסרשיפ בין חברה כזו או אחרת למועדוני כדורגל באירופה הוא בעצם הסכם עסקי.
במסגרת ההסכם הזה, אותה חברה מעניקה חסות כספית בתמורה לחשיפה פרסומית ומיתוגית של הלוגו שלהם.

איך זה עובד בפועל?

למשל שהלוגו של החברה מתנוסס על חולצות השחקנים.
זו יכולה להיות החולצה הרשמית עמה משחקים במשחקים, על בגדי האימון ועוד.
כמובן, הלוגו לרוב יופיע גם על שלטי הפרסום באצטדיון ומקורות נוספים.
באתר הרשמי של המועדון, במגרש האימונים ובכל מקום שדרכו אפשר להשיג חשיפה.
החוזים הללו נאמדים בין עשרות למאות מיליוני אירו או פאונדים בכל שנה.
מבחינת החברות עצמן מדובר בעסקה כדאית.
בכל זאת בכל משחק קהל של מיליוני אנשים.
מי שנמצאים באצטדיון ומי שצופים במשחק דרך מסכי הטלוויזיה, נחשפים לשם של החברה.
המועדונים מצידם מקבלים סכומי עתק.
כך הם יכולים לבצע רכש מאסיבי יותר, לשפץ את האצטדיונים, להשקיע במגרשי האימונים ועוד.
איך זה מתקשר לכרטיסים לכדורגל בחו"ל? בהמשך.

דוגמאות מהשטח

במשך 18 שנים מותג הבירה קרלסברג העניק חסות למועדון הכדורגל של ליברפול.
הלוגו של קרלסברג הופיע על גבי החולצה הרשמית.
יש מי שאומרים כי באותן שנים אחוז המכירות הנמוך ביותר של קרלסברג היה במנצ'סטר.
אם כבר מנצ'סטר, אז במשך 18 שנים חברת שארפ, ענקית האלקטרוניקה מיפן, הייתה הספונסרית המרכזית של מנצ'סטר יונייטד.
יש אוהדי ליברפול שמוכנים להישבע כי אל ביתם לא נכנס שום מכשיר של שארפ.
מדוע?
יש מי שיגידו כי אוהדי כדורגל הם בסופו של דבר ילדים קטנים או שמתנהגים בילדותיות.
אנחנו לעומת זה נטען כי זה חלק מהיופי שיש בכדורגל.

כרטיסים לכדורגל בחו"ל

בעלי חברות הענק מבינים שדרך מועדוני הכדורגל הם יכולים ליצור זהות של ממש.
הרי מה רע שבירה תהיה מזוהה עם ליברפול, אחד המועדונים הגדולים והאהודים ביותר בעולם הכדורגל?
או חברת פירלי האיטלקית שמתמחה בייצור צמיגים, במשך שנים ארוכות היא העניקה חסות לאינטר.
מבחינתה היה זה שידוך נהדר שמשדר עוצמה והצלחה, על הדשא ועל הכבישים.
זו בדיוק הסיבה מדוע חברת ספוטיפיי בחרה לשתף פעולה עם מועדון הכדורגל של ברצלונה.
תמורת סכומי עתק שהיא הזרימה למועדון הקטלוני, ברצלונה קיבלה את המימון הדרוש לשיפוץ נרחב של הקאמפו נואו.
ספוטיפיי מצידה נהנית מכך שאחד האצטדיונים האייקונים בעולם הספורט נקרא על שם החברה – ספוטיפיי קאמפ נואו.

דוגמאות נוספות

יש עוד לא מעט דוגמאות. כמו השידוך בין ענקית מוצרי הספורט אדידס לבין ריאל מדריד.
גם הסכם החסות של חברת התעופה אתיחאד ומנצ'סטר סיטי.
אז איך כל זה מתקשר עם כרטיסים לכדורגל בחו"ל?
ובכן, בכל משחק בתמורה להסכמי חסות כאלה ואחרים, מועדוני הכדורגל מקצים אלפי כרטיסים לספונסרים השונים.
החברות שנותנות חסות מעבירות זאת הלאה אל עובדי החברה, או לחברות נוספות שהן נמצאות מולם בקשר עסקי ועוד.

כרטיסים לכדורגל בחו"ל – סוכנויות כרטיסים

את סוכנויות הכרטיסים בארץ ובעולם צריך לחלק ל-2.
יש סוכנויות שפועלות ישירות עם מועדוני כדורגל בחו"ל.
זה אומר שהן נחשבות לסוכנויות רשמיות מטעם מועדון כזה או אחר.
כלומר שכרטיסים שהסוכנות מוכרת לקהל הרחב, הם כרטיסים כשרים שלרוב יהיו גם במקומות הטובים ביותר.
בחלק מהמקרים מדובר בכרטיסי VIP שכוללים לא רק מיקום מרכזי, אלא גם את האפשרות לאכול ולשתות לפני ולאחר המשחקים בלאונג' פנימי בתוך האצטדיון.
באופן טבעי מחירי הכרטיסים הללו יקרים.

יש סוכנויות כרטיסים, חלקן אמינות בהחלט, אך את הכרטיסים שהן מוכרות לקהל הרחב הן משיגות בדרכים שונות.
למשל, חלק מהכרטיסים מגיעים בדרך מסוימת מאותן חברות אשר מעניקות חסות למועדוני הכדורגל.
מה זה אומר בפועל? שכרטיס מסוים הוא לא כרטיס מיד ראשונה אלא מיד שלישית.
בדרך כל גורם שמכר את הכרטיס גוזר קופון מסוים על מכירת הכרטיס.
מי משלם את המחיר היקר שממנו נהנים כולם? נכון, אוהדי הכדורגל השונים.
אפשר לאהוב את זה או לא, אבל אין ספק, זו דרך לגיטימית להתמודד עם עולם כרטיסי הכדורגל בחו"ל.
חלק מהאוהדים בוחרים לשלם יותר ולהבטיח לעצמם כרטיסים.
אחרים מפצלים לתשלומים כדי לא לוותר על החוויה, ויש גם כאלה שמחליטים לוותר מראש.
זה חלק מהמחיר כאשר הביקוש עצום וההיצע קטן יחסית.

כרטיסים לכדורגל בחו"ל – ספסרים

יש אופציה נוספת והיא לנסות ולהשיג כרטיסים לכדורגל בחו"ל דרך ספסרים.
סביר להניח כי כל מי שאי פעם נסע למשחק כדורגל באנגליה ויצא מתחנת הרכבת בדרך לאצטדיון, שמע את הקולות הבאים:
Spare ticket, I'm looking for a spare ticket

אז ככה, לא מדובר באוהדי כדורגל שבאמת מחפשים כרטיס פנוי, אלא ספסרים.
זה סוג של שם קוד או משחק שכזה שכולם מכירים.
הספסרים צועקים בקולי קולות כאילו הם מחפשים לקנות כרטיס, בעוד שבפועל הם אלה שמוכרים כרטיסים למשחק.
מדוע המשחק הזה מתקיים בשטח? פשוט מאוד.
ספסרות היא עניין לא חוקי, וכדי בכל זאת להיות נוכחים סביב האצטדיון (בקרבה ממשית או מאות מטרים ממנו) הספסרים מודיעים לעוברים ושבים שהנה הם פה, עם כרטיסים ביד (או מוחבאים במעיל) ומי שאין לו כרטיס מוזמן לבוא ולעשות עמם עסקים.
המשטרה מודעת לעניין הלא חוקי אבל ב-99% מהפעמים מעלימה עין.
המועדונים יודעים על המסחרה הזו, ולאורך השנים הם נלחמים בדרכים שונות מול עניין הספסרות, אך ללא הצלחה.
ומה לגבי האוהדים?
מי שמחפש כרטיסים לכדורגל בחו"ל ולא רוכש מראש דרך סוכנות כרטיסים, משלם לספסרים ולוקח סיכון גדול יותר.

מה הכוונה לקחת סיכון?

מחוץ לכל אצטדיון כדורגל בליגות הבכירות באירופה ישנם ספסרים.
חלקם אמינים יותר וחלקם פחות.
הספסרים האמינים עובדים שנים בתחום ומתפרנסים ממנו יפה מאוד.
יש מי שמבקשים לעשות קופה יפה ולברוח.
כלומר אין להם בעיה לקבל מאוד אירו ויותר עבור כרטיס מזויף.
הם יודעים כי לרוב מי שקונים כרטיסים בספסרות הם תיירים שלא ישובו לחפש את מי שרימו אותם.
בנוסף, הספסרים יודעים שאם תקנה מהם כרטיס מזויף (ולא תיכנס לאצטדיון או שיזרקו אותך החוצה), לא תוכל לפנות לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה.

היכן הדילמה אתם שואלים?

בחלק מהמקרים, ספסר מחוץ לאצטדיון ידרוש פחות כסף מאשר סוכנויות כרטיסים.
הספסר מבחינתו מעדיף לגזור קופון קטן יותר, אבל להיפטר מהכרטיס שהשיג בפחות כסף.

מבחינת אוהד הכדורגל אפשר והוא אינו יודע מה עדיף?
לשלם יותר לסוכנות ולקבל את הכרטיסים ליד (או למכשיר הטלפון/מייל).
או לקחת את הסיכון ולשלם פחות לספסר, אבל מבלי לדעת שהכרטיס כשר או מזויף.

כרטיסים לכדורגל בחו"ל – סיכום

כרטיסים לכדורגל בחו"ל הם הרבה מעבר לפיסת נייר או כרטיס אלקטרוני שמאפשרים כניסה לאצטדיון.
זו חוויה תרבותית שסוחפת את האוהדים באהבה, מקפיצה את האדרנלין ומספקת לרבים אחרים בילוי איכותי ויוקרתי..
ההתמודדות עם היצע מצומצם, תחרות אינסופית ומחירים מאתגרים, לצד מעורבותם של ספונסרים, סוכנויות וספסרים, יוצרת עולם שבו אוהדים אמיתיים נאלצים לשלם לא מעט כסף עבור צפייה במשחק כדורגל.
לכן במסע אחר כרטיסים לכדורגל בחו"ל צריך לנווט את הדרך בזהירות ובחוכמה.
האם כל הטרחה הזו משלמת?
כל אחד עם איך שהוא מבין לנכון או כמה עומק הכיס שלו מאפשר.